ZPRÁVA Z AUDITU 

Zpráva z auditu programu Ekoškola

Název školy:   

Základní škola a Mateřská škola Dr. Joklíka příspěvková organizace města Kyjova

Adresa školy:

Sídliště U Vodojemu 1261 69701 Kyjov, okres Hodonín

Jméno ředitele školy:    RNDr. Vlastimil Válka

Jméno koordinátora programu:    Jiří Tyl
Datum auditu:     24.6.2020
Jména auditorů:   Karla Rulíková, Johana Drlíková

Titul programu Ekoškola platný do června 2022

Slovní hodnocení školy

ZŠ a MŠ Dr. Joklíka Kyjov je větší základní škola zapojená do programu Ekoškola od roku 2018. Pan koordinátor má zkušenosti s programem z předešlých dvou škol, na kterých působil. Program má kromě nadšeného koordinátora s velmi dobře fungujícím Ekotýmem také velkou podporu vedení. Koordinátor přenechává aktivitu a zodpovědnost žákům.
Na začátku práce Ekotýmu věnovali všichni dost času Analýze, zapojili se i žáci mimo Ekotým. 
Na základě Analýzy vypracoval Ekotým Plán, se kterým umí dobře pracovat. Aktivitu Ekotýmu mají možnost sledovat i ostatní žáci školy na nástěnkách a také na webu školy. Ekotýmu se podařilo získat peníze z IKEA výzvy a realizovat první část proměn na zahradě školy.


Přehled silných a slabých stránek v jednotlivých oblastech
Ekotým
Silné stránky:

Ekotým funguje na škole jako dobrá parta, daří se jim společně pracovat a představovat svou práci ostatním žákům ve škole. Ekotým a koordinátor mají podporu vedení školy, daří se získávat i další pedagogy pro spolupráci. S Ekotýmem nadšeně spolupracuje i pan školník.
Ekotým se schází i na výpravách mimo školu, daří se jim tak utužovat kamarádské vztahy. Členové Ekotýmu mají své role, za které nesou odpovědnost a postupně přebírají odpovědnost i za vedení schůzek.

Slabé stránky a doporučení:
Doporučujeme nebránit se do Ekotýmu zapojovat i žáky z prvního stupně. Může to pomoct udržet kontinuitu práce Ekotýmu. Věříme, že díky již zavedeným rolím "chůviček", Ekotým zvládne zapojit i mladší žáky.  
Analýza
Silné stránky:

Analýze bylo věnováno dostatek času, Ekotým se dopodrobna seznámil se situací ve škole ve čtyřech tématech a k Analýze přizval i další žáky školy. Analýzu pak zpracovávali žáci v různých předmětech. Výstup z Analýzy byl nakonec vytvořen ve velkém formátu a prezentován na nástěnce všem na očích. Všichni ve škole se tak mohli seznámit se silnými a slabými stránkami, které Analýza odhalila.
Slabé stránky a doporučení:
Výstup z Analýzy doporučujeme využít dále pro vizualizaci návaznosti následných plánů. Může tak být všem zřejmější, proč se Analýze věnovalo tolik času a čím je důležitá.
Plán činností
Silné stránky:
Plán navazuje na Analýzu, je aktualizován, Ekotým má velký Plán dlouhodobý a malé měsíční plány, se kterými dobře pracuje na svých schůzkách. Úkoly vymýšleli sami žáci v Ekotýmu. Pro plnění úkolů se daří zapojit i další žáky a pedagogy ve škole. Po konzultaci Ekotým zapracoval i na formulaci měřitelných cílů.
Slabé stránky a doporučení:
Doporučujeme seznamovat se svými plány na nástěnce ve škole a zviditelnit tak práci Ekotýmu uvnitř školy. Možná by se Ekotýmu podařilo získat i další spolupracovníky, kteří by měli chuť se pustit do konkrétních úkolů. Plán může mít různé podoby, například to může být myšlenková mapa, nebo jiná vizuálně zajímavá forma. Inspiraci je možné najít i zde:
https://ekoskola.cz/portfolio/cz/priklady-planu-cinnosti.

Monitorování a vyhodnocování
Silné stránky:

Ekotým vyhodnocuje úkoly na každé schůzce a uvnitř Ekotýmu je všem jasné, co se jim podařilo splnit a co je ještě čeká. Vyhodnocení lze najít v zápisech ze schůzek Ekotýmu a graficky je plnění úkolů zaznamenáno v Plánu. Pokud se nepodaří úkol splnit, členové Ekotýmu diskutují o příčinách nezdaru a dalších možnostech.
Slabé stránky a doporučení:
Je dobré i s vyhodnocováním splnění úkolů a cílů seznamovat také na nástěnkách a webových stránkách. Pro mnohé může být zajímavé, jak velké množství úkolů členové zvládli a do čeho se ještě chystají pustit.
Environmentální výchova ve výuce
Silné stránky:

Škola má program Ekoškola začleněný ve školním vzdělávacím plánu, environmentální přesah se škola ve výuce snaží zahrnout. Témata Ekoškoly se objevují v různých předmětech. Ekotým připravuje aktivity pro ostatní žáky, například na Den Země či na Den vody. Také vytvořili program Plastic Day a Lumíci na tahu k tématu třídění odpadu pro ostatní žáky.
Slabé stránky a doporučení:
Doporučujeme hledat dále možnosti začlenění témat Ekoškoly do výuky v různých předmětech. Členové Ekotýmu se mohou pokusit vytvořit akci propojenou s tématem odpadu i pro děti z blízké MŠ nebo pozvat na školní akci i veřejnost.
Informování a spolupráce
Silné stránky:

Ekotým o své činnosti informuje prostřednictvím nástěnky ve škole i pravidelně aktualizovaných webových stránek nebo hlášením ve školním rozhlase. Veřejná nástěnka v centru města nebyla samosprávou Kyjova umožněna, ale Ekotým má nástěnku před školou, kde si můžou kolemjdoucí přečíst aktuality. Ekotým píše články o Ekoškole i do místních Kyjovských novin.
Slabé stránky a doporučení:
Po úspěšných akcí určených pro celou školu, například Den vody, smyslová stezka pro mladší žáky, by bylo možné navázat akcí otevřenou i široké veřejnosti. Doporučujeme využívat nástěnku před školou k předávání informací o projektu Ekoškola jako takovém.
Ekokodex
Silné stránky:

Ekotým zvolil postup tvorby Ekokodexu od jednotlivých třídních k velkému společnému a díky tomu je ve škole povědomí o Ekokodexu a jeho obsahu. V každé třídě visí Ekokodex sestavený samotnou třídou. Skutečně velký "centrální" Ekokodex, jehož podobu si žáci zvolili v soutěži více návrhů, přitahuje pozornost, je velmi hezky výtvarně zpracovaný a sestává se ze snadno srozumitelných hesel.
Slabé stránky a doporučení:
U velkého školního Ekokodexu by bylo možné umístit logo Ekoškoly, odkazující na tento program. V budoucích letech bude dobré se občas zamyslet, zda je Ekokodex stále ještě aktuální a zda není potřeba některá témata obnovit či doplnit, aby byl stále živý a korespondoval s tím, co se ve škole děje.
Ekologický provoz:
Vybraná témata: Odpady, Prostředí školy, Voda, Energie
Silné stránky:
Koronavirová epidemie sice narušila některé plány Ekotýmu, i navzdory tomu se povedlo mnohé udělat. Přístřešek, zachycující dešťovou vodu, sice nakonec nemohli stavět žáci samotní, ale byl zrealizován a v příštím roce na něj naváže jezírko a přírodní zahrada. Úspěch vidí členové Ekotýmu v kvalitním třídění odpadů včetně hliníku. Provozní zaměstnanci školy se snaží používat alespoň částečně ekologické čistící prostředky.
Škola je zateplená, což je na snížení spotřeby energie budovy výrazně znatelné.

Slabé stránky a doporučení:
Doporučujeme pokračovat v dobře nastaveném ekologickém provozu školy. V oblasti Odpadů doporučuje zaměřit se kromě třídění a znovuvyužití i na předcházení vzniku a minimalizaci odpadu. V rámci čistících prostředků je možné se kromě mnohdy cenově nedostupných ekologických značek používat například ocet nebo kyselinu citrónovou. Ekotým může vyzkoušet výrobu domácích čisticích prostředků.
Návrh na udělení titulu:
Navrhujeme na základě výše uvedeného udělit titul Ekoškola.


Komise jmenovaná ředitelem vzdělávacího centra TEREZA
uděluje titul Ekoškola na období 2020 - 2022 (červen)


Jména a podpisy členů komise
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mgr. Petr Daniš Mgr. Simona Neprašová Ing. Jan Smrčka
Vzdělávací centrum TEREZA, z.ú., Národní koordinátor programu Ekoškola
Haštalská 17, 110 00, Praha 1
Tel: 224 816 868, fax. 224 819 161
E-mail: ekoskola@terezanet.cz; www.ekoskola.cz

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky